Sep 17, 2008

Kelemahan Bang Lah menguntungkan Pakatan Rakyat


Saya lebih mesra memanggil banglah. Orang utara kalau panggil bang lebih sedap. Paklah pun panggil juga, kadang kala, kalau sembang dengan kawan-kawan.

Pagi tadi pi Bukit kayu hitam dan lepas tu bertolak ke pekan rabu Alor Setar. Kami membeli belah untuk persiapan raya puasa. Dalam kereta kami dok sembang pasal paklah ni. Saya agak terkejut juga, apabila ayah saya kata "Paklah la ni riuh diperkatakan di kampung-kampung, ayah saya kata kelemahan BN hari ini adalah kerana kelemahan paklah sendiri". Ayah saya ni penyokong kuat UMNO.

Ayah kata dia di perlawa untuk menyertai rombongan mufti Perlis ke Kuala Lumpur, tapi dia kata tak dapat pi sana kerana jumaat ini kena baca kutbah. Mufti Perlis di jemput untuk memberi ceramah di sana.

Mufti ada memberi tahu bahawa dia menegur kerajaan hari ini, terutama pemimpin UMNO supaya menjaga akhlak dan moral serta jauhi dari rasuah. Kalau tak ikut, lihat apa jadi sekarang UMNO hilang kepercayaan dari ahli sendiri dan rakyat membuat pilihan kepada pemimpin yang beragama dan berbudi mulia.

Dari perbualan kami anak beranak, saya sempat mencelah, " ........ la kita pilih pemimpin yang berakhlak, bersih dan berbudi, tak kira parti mana".

Sekarang ini, perbahasan mengenai kelemahan paklah semakin kuat, bukan sahaja media cetak dan internet, tetapi orang kampung dan ahli-ahli UMNO sendiri. Di pihak parti komponen BN seperti MCA dan GERAKAN mereka membantah ISA, kemudian terbaru Dato Zaid Menteri Kabinet Paklah letak jawatan, kemudian Pakatan Rakyat membuat peperangan yang amat hebat, mengenai peralihan kerajaan. Tekanan juga kuat dari Dr Mahadzir dan Muhyidin Yasin serta beberapa menteri lain.

Semua itu membuktikan bahawa paklah perlu berundur dan PR perlu ambil peluang keemasan ini.

No comments:

Post a Comment