Sep 1, 2008

Pengangkutan awam dibandar , apa peranan ahli parlimen pakatan rakyat

Tiket raya tak cukup, pengusaha bas rugi, bas tambahan tiada, bas lewat, keretapi lewat, LRT tak cukup dan sesak, tambang teksi naik. Bas laluan di kampung saya tiada dan perbagai lagi rungutan orang ramai mengenai pengangkutan awam.

Untuk menjadi sebuah negara maju pengangkutan awam di bandar perlu lebih maju dari pengangkutan persendirian. Majunya pengangkutan awam bermakna majulah bandar atau negara tersebut. Kita tidak boleh lagi mengharap pengangkutan persendirian untuk masa hadapan dalam mengerakan perjalanan dalam bandar maju, kerana keluasan tanah bandar adalah tetap dan terhad. Dibandar kita kekurangan 'parking, bahu jalan, laluan pejalan kaki dan nilai dan keluasan tanah amat penting.


Bila kita majukan dan galakan kenderaan persendirian masuk akan menyebabkan kesesakan dalam bandar. Perancangan bandar masa depan harus melihat pengangkutan awam seperti monorail, LRT, MRT, komuter di majukan secepat mungkin dengan menambah laluan dan meningkat pengurusannya supaya lebih mesra pengguna. Maksudnya penguna keluar rumah jalan kaki atau berbasikal dan tiba di stesen LRT dengan mudah dan cepat. Kemudian terus ke pejabat atau tempat kerja dengan mudah. Sistem yang baik dan mesra akan menjadi pilihan generasi atau penduduk bandar nanti.


Ia perlu di seragamkan dan intergrasikan dengan teksi serta bas untuk penumpang atau pengguna bergerak ketempat yang jauh dari stesen LRT atau komuter tersebut. Tanpa intergrasi yang cekap sistem pengangkutan awam kita lemah dan gagal.


Mengenai balik kampung, bas tiada atau tiket habis, merupakan isu lapok yang gagal di tanggani kerajaan BN. Kerajaan BN perlu ambil iktibar dari rungutan orang ramai sejak berpuluh tahun lalu sejak merdeka. Mereka perlu merancang buka pada hari perayaan sahaja tetapi setahun atau 5 tahun sebelum itu. Kalau kita pi pudu raya, kita akan lihat ramai orang berebut membeli tiket untuk balik kampung. Rakyat selalu berasa bimbang dengan sistem bas yang ada, penuh dengan masalah dan kebimbangan tiada bas serta kehabisan tiket.

Sampai bila kerajaan BN ingin membiarkan anak muda berebut membeli tiket untuk balik kampung atau datang semula ke bandar. Kerajaan perlu merancang pembangunan bandar selari dengan kemudahan pengangkutan awam supaya pengangkutan awam lebih di hormati , bukan selalu di maki.

Kalau kita ikut sistem bandar Islam, ciri-ciri selamat, selesa, tidak sesak, tepati masa, kurang masalah jenayah, kurang pencemaran udara, menjaga alam sekitar, cantik dan bersih dan ciri-ciri mesra pengguna OKU dan orang tua, maka sistem bandar kita akan lebih baik dan mudah maju. Ahli politik di Wilayah Persekutuan KL yang majoriti PR perlu melihat isu di KL ini sebagai isu utama dan bagaimana membuat dasar mesra rakyat dan berlandaskan bandar Islam yang boleh dicontohi.

Saya mahu lihat MP pakatan rakyat memain peranan yang lebih baik dalam mengatasi dan membina Bandaraya Kuala Lumpur agar lebih cekap dari segi sosial dan fizikal supaya kuala Lumpur lebih di hormati. Bertindaklah sekarang, agar anda tidak di cemuh generasi akan datang, kerana perancangan bandar perlu bermula dari sekarang.

Ahli parlimen pakatan rakyat banyak mendapat sokongan di bandar besar, seperti Kuala Lumpur, Ipoh dan penang. Mereka perlu banyak memberi idea dan teknologi baru bagi menyelesaikan pengangkutan awam di bandar yang kurang lagi berkesan.

Cuba kaji dasar berikut:

1. Dasar kurang kenderaan persendirian masuk di zon tertentu dan guna pengangkutan awam
2. Dasar zon parking dan kemudian guna kenderaan awam
3. Bandar baru dengan sistem pengangkutan awam cekap
4. LRT di semua zon utama di kuala lumpur
5. Belanja lebih untuk membina sistem pengangkutan awam yang berkesan

Sejauh mana sistem monorail scomi yang beroperasi di Kuala Lumpur berkesan dengan pengangkutan lain di bandaraya kuala Lumpur. Kenapa lalulintas di KL masih sesak selepas ada sistem monorail dan LRT. Dimana silapnya sistem sediada.




2 Penyelesaian yang perlu di buat:

1. Meningkat sistem sediada
2. Membangun bandar baru dengan sistem pengangkutan awam yang cekap


Konsep

No comments:

Post a Comment